موکب باب الحوائج شهر حر
تصاویری از محرم و مراسمات مذهبی/,دانلود کليپ بازيگر از شبيه شهر حر,دانلود کليپ فيلم از شبيه شهر حر,دانلود زيباي از شبيه شهر حر

بزرگترين دختر اميرمؤمنان، على بن ابى طالب عليه السلام، يعنى حضرت زينب كبرى سلام الله عليهما درسال ششم و بروايتى سال هفتم هجرى ديده به جهان گشودند .
هنگام ولادت نوزاد، جد بزرگوارش رسول خدا، حضرت محمد مصطفى (ص) مسافرت بودند، از اين رو على (ع) منتظر تشريف فرمايى آن حضرت شدند تا ايشان نامى براى كودك برگزينند .

پس از بازگشت پيامبر خدا (ص)، جبرئيل بر حضرتش نازل شد و نام زينب را از جانب خداوند تعالى براى اين كودك برگزيد .



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 29 مرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی

 در پی تخریب مزار و نبش قبر «جناب حجر بن عدی» وبلاگ نبات تلخ در شعری زیبا نوشت:


  من حتم دارم
آسمانیان بار دیگر به خشم آمده اند
باز مغیره، زیاد را به شام خوانده است.
اینها همان پسران زیاد بن ابیه اند!
و کینه شان همان کینه ی جاهلی
هر چند خون تازه ات حجتی بود برای بینا شدنشان!
اما امان از دل های مرده شان!
و من میدانم که تو هنوز بر عهد خود استواری
که عهد کردی شمیشر و خرمن آتش را تاب بیاوری اما تبری از مولا! هرگز!
و اگر به شرق و غرب روی باز دلداده حضرت مولا
و حتم دارم ، تو نیز هر کجا باشی چشم نگران حرم خواهر حضرت عشقی
و حال بهتر میفهمم حکمت 40 شبه قبر را!
حجر بن عدی!
حالا بیشتر شبیه ام ابیها شده ای...

منبع : ابنا



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 29 مرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی

 در پی تخریب مزار و نبش قبر صحابي جليل «جناب حجر بن عدي» به دست اعضای گروهک تروریستی «جبهة النصرة»، سید حمیدرضا برقعی شاعر جوان آیینی کشورمان دو بیتی زیبا و تکان دهنده زیر را سرود:


شیعه تنها مدد از حضرت حیدر گیرد
از دل خاک چو «حجر بن عدی» پر گیرد
در دفاع از حرم دختر مولا حتی
او کفن پاره کند زندگی از سر گیرد

منبع : ابنا



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 29 مرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی

 نماز درسفر 
واذ ا ضربتم في الارض فليس عليكم جناح ان تقصروا من الصلوه... 
وهنگامي كه سفر كنيد گناهي بر شما نيست كه نماز را كوتاه كنيد. 
سوره نساء،آيه 101 
تحريم نماز در حال مستي 
يا ايها الذين امنوا لا تقربوا الصلوه وانتم سكاري حتي تعلموا ما تقولون، 
اي كساني كه ايمان آورده ايد در حالي كه مست هستيد به نماز نزديك نشويد تا بدانيد چه مي گوييد. 
سوره نساء ،آيه 43 
اخلاص در نماز 
قل ان صلاتي ونسكي ومحياي ومماتي لله رب العالمين ،لا شريك له وبذلك امرت وانا اول المسلمين: 
بگو همانا نماز وتمام عبادت و زندگي ومرگ من همه براي خداوند پروردگار جهانيان است شريكي براي او نيست وبه همين دستور يافته ام ومن نخستين مسلمان هستم . 
سوره انعام،آيه 162 و 163 



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ جمعه 25 مرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی

نمازهاي مستحبي زياد است و آنها را «نافله» گويند و بين نمازهاي مستحبي به خواندن نافله هاي شبانه روز بيشتر شفارش شده و آنها در غير روز جمعه، سي و چهار ركعتند كه هشت ركعت آن نافله ظهر و هشت ركعت نافله عصر و چهار ركعت نافله مغرب و دو ركعت نافله عشا[1] و يازده ركعت نافله شب و دو ركعت نافله صبح مي باشد.[2] 
تأكيد بر نافله ها 
در اسلام تأكيد فراواني بر انجام نمازهاي مستحبي شده و ثواب هاي زيادي نيز براي آن منظور گرديده است كه شمارش آنها، از حوصله درس خارج است. در اينجا تنها به ذكر يك روايت تبرّك مي جوييم: رسول اكرم ـ صلي الله عليه و اله ـ فرمود: 



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ جمعه 25 مرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 24 مرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی

 زن پير پاي ديوار چمباتمه زده و گردن کشيده بود به جلو. معلوم نبود دارد گوش ميدهد يا حواسش پي نهال خشکيده در گلدان است.
پاسدار، سيگار نصفه اش را تند و عمودي در گلدان پر از ته سيگار، فرو کرد؛ ته مانده دود را بيرون داد وگفت:
«حاکم شرع ترشيف فرما شدن.»
داماد، دو لبه کت تنگش را گرفت و به هم کشيد، تنها دکمه آن را به دشواري انداخت، لحظه اي دستش جاي دکمه افتاده ماند و باز بيشتر دو لبه کت را کشيد. دختر، زن جوان، ناخنش را زير چادر ميجويد و چشم از مادر، زن پير، بر نميداشت. دختر بچه سه چهار ساله، دست هايش را زير بغل گرفته و نگاهش به بشقاب غذاي مردي که ايستاده، شعار دادن هاي بيرون را همراهي ميکرد، راه کشيده بود.



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 24 مرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی

 عرب‌ اسدي‌ 
سخن‌ ازمردان‌ خداست‌، آنان‌ كه‌ عقاب‌ سركش‌ انديشه‌ شان‌ رابه‌ بيكران‌ها پروازداده‌ وآسمان‌ آبي‌ دلشان‌، درمرغزار تجلي‌ عرفان‌، باريدن‌ آغاز نموده‌ است‌. آنان‌ كه‌درعشق‌ محض‌ آسمانيشان‌ محو گرديده‌ و چمن‌ سبز صداقت‌ وجود خويش‌ را به‌ معبودهديه‌ كرده‌اند. آنهاكه‌ درمحراب‌ نمازشان‌ گلواژه‌هاي‌ عشق‌ مي‌شكفد ودر وراي‌ ابديت‌،دل‌ به‌ درياي‌ اطاعت‌ سپرده‌اند. 



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 24 مرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی

محمد نوري زاده 
اگر شگفتي تولد مسيح(ع) آن چنان راز آلود است كه جز «پسر خدا» بودن، شأن ديگري پسنديده او نيست، لاجرم، آدم(ع)، كه نه پدر داشت و نه مادر، به خداوندي محق تر است! اما نه، اين احتجاج خداي متعال در قرآن، اشاره به اين دارد كه در همين عالم ماده، معماهايي هست مختص مؤمنين! به طوري كه پاسخ يابي براي اين معماها، با ذره بين علم محض و مصطلح، ممكن نيست. اگر مسيح(ع)، معمايي شگفت و تاريخي است، مهدي(عج) ما قشنگ ترين و ناب ترين معماي هستي است كه تاريخ در مشت اوست و «آينده» در افق برنامه هايش! پس «آينده»، بي چون و چرا از آن ياوران مهدي است. و ياوران مهدي(ع ج)، حتماً و قطعاً محدود به ما و فرزندان ما نيست. ما اگر لياقت هاي خود را تقويت كرديم و زشتي ها را از جامعه خود زدوديم، يقيناً جمعيت قابل اعتنايي از آن 313 تن، از ما خواهند بود، اگر نه، در هركجاي دنيا كه باشد، حق، مخاطب و سرباز خود را مي پرورد و هيچ اعتنايي هم به گذشته غرورآفرين ما نمي كند. چرا؟ 



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 24 مرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی

 حضرت زهرا (سلام الله علیها) از پيامبر اكرم(صلی الله علیه واله وسلم) سؤال كردند: پدر جان! چه مي‌شود مرد يا زني را كه نماز را سبك بشمارد؟
پيامبر(صلی الله علیه واله وسلم) فرمودند: اي فاطمه(سلام الله علیها) هر كس از زنان و يا مردان نماز را سبك بشمارد خداوند او را به پانزده بلا گرفتار كند. شش بلا در دنيا، سه بلا هنگام مرگ، سه بلا در قبر و سه بلا در روز قيامت هنگام خروج از قبر.
اما شش بلايي كه در دنيا به آن گرفتار مي‌شود:
1.خداوند بركت را از عمر او بر مي‌دارد.
2.خداوند بركت را از روزي او برمي‌دارد.



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 24 مرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی

 منابع مقاله:

داستانهاي حکيمانه در آثار استاد حسن زاده آملي، هيئت تحريريه انتشارات نبوغ؛

ْ((شخصي نزد امير مؤ منان عليه السلام آمد و گفت : اي اميرمؤ منان ! از نماز شب محروم شده ام .
حضرت فرمود: گناهانت تو را مقيّد کرده و دست و پايت را بسته اند)).
کليني قدس سره در باب ذنوب از کتاب ايمان و کفر، نقل مي نمايد که امام صادق عليه السلام فرمود: ((چون مرد گناه کند، از نماز شب محروم گردد و عمل زشت ، از چاقويي که در گوشت فرو رود، سريعتر در 
کسي که مرتکب آن شده ، فرو مي رود)).(1)(2)
پينوشتها:
1- ج 2، ص 290 (کافي معرب ).
2- رساله لقاءالله ، ص 197.



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 24 مرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی

 ارتباط امام مهدى(ع) با امام حسين(ع)

از زمان خلقت آدم ابوالبشر تاكنون همواره دو جريان حقّ و باطل به موازات هم پيش‏رفته و كره خاك هيچ‏گاه از مصاف اين دو جريان خالى نبوده است. پيروان هر يك از حق‏مداران گذشته، همواره بسترسازان حق‏گرايان آينده بوده‏اند و حق گرايان آينده تداوم‏بخشان راه حق‏پرستان گذشته. وضعيت باطل‏پيشه‏گان و دورافتادگان از صراط مستقيم نيز بر همين منوال بوده است. 
در اين ميان ارتباط حجتهاى الهى در تداوم‏بخشيدن به مسير صحيح هدايت و سعادت بشر بسيار عميق‏تر و محكم‏تر بوده است؛ چرا كه هر نبىّ و ولىّ الهى با در نظر گرفتن شرايط عصرى كه در آن به سر مى‏برد راه انبيا و اولياى الهى پيش از خود را تداوم مى‏بخشد. به عبارت ديگر همه انبيا و اولياى الهى چراغهاى نورانى هدايتند؛ منتهى هر كدام متناسب با شرايط زمانى و مكانى خود به نور افشانى مى‏پردازند. 



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ شنبه 19 مرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی

 تزيين‌ بهشت‌ به‌ حسنين‌(ع)

عن‌ عقبه‌ بن‌ عامر قال‌: قال‌ رسول‌ الله(ص): «لما استقر أهل‌ الجنّه‌ في‌ الجنّه‌ قال‌الجنّه‌: يا رب‌ أليس‌ وعدتني‌ أن‌ تزينني‌ بركنين‌ من‌ أركانك‌؟ قال‌: ألم‌ أزينك‌ بالحسن‌ و الحسين‌؟ قال‌: فماست‌ الجنّه‌ ميساً كما تميس‌ العروس‌.» 
عقبه‌ فرزند عامر از رسول‌ خدا(ص) روايت‌ نموده‌ كه‌ آن‌ حضرت‌ فرمود: هنگامي‌ كه‌بهشتيان‌ در بهشت‌ مأوا گيرند، بهشت‌ در پيشگاه‌ خداوند عرض‌ مي‌كند: خداوندا مگروعده‌ ندادي‌ كه‌ مرا به‌ وسيله‌ دو ركن‌ از اركانت‌ زينت‌ دهي‌! خداوند در پاسخش‌ مي‌فرمايد:آيا تو را به‌ حسن‌ و حسين‌ زينت‌ ندادم‌؟ سپس‌ بهشت‌ همانند عروس‌ به‌ خود مي‌نازد وفخر مي‌كند. 



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ شنبه 19 مرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی

 وي يکي از شيعيان و طرفداران مختار بن ابوعبيد ثقفي بود. هنگامي که مختار به اين نتيجه رسيد که ابن‏زبير به او ميدان فعاليت نخواهد داد، از او فاصله گرفت و مرتب از اوضاع کوفه، خبر مي‏گرفت و يکي از شيعيان به نام «هاني بن جبه وداعي» به او گزارش داد که: مردم کوفه از حکومت ابن‏زبير نگران و ناراضي هستند و نماينده‏ي اعزامي ابن‏زبير را نپذيرفتند و تأکيد کرد که اگر شيعيان عراق رهبري دلخواه داشته باشند قدرتي عظيم خواهند بود.



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 17 مرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی

 حرم و بقعه‏اي که مدفن سر مطهر سيد الشهداست، يا مکاني که سر آن حضرت به آنجا هم برده شده است.به اين نام، دو محل يکي در شام و ديگري در مصر وجود دارد.در شام ‏در عسقلان مسجدي بزرگ و ضريحي عظيم است که مردم آنجا را زيارت کرد تبرک‏ مي‏جستند.[1] به نوشته سيد محسن امين: محلي در کنار مسجد جامع اموي در دمشق، که ‏گويا محل نگهداري سر مطهر سيد الشهدا در ايام يزيد بوده و در خزانه آن ملعون نگهداري ‏مي‏شده است.[2] همچنين وي مي‏نويسد: (در سفرنامه خويش) در مصر، زيارتگاه با شکوه‏ و مقدسي است که مردم مصر، معتقدند سر ابا عبدالله الحسين در آنجا مدفون است و خلفاي مصر، آن را از شهر عسقلان (در فلسطين) آورده و طي مراسمي در مصر دفن‏ کرده‏اند.در همين زمينه در «اعيان الشيعه‏» مي‏نويسد: بنا به قول برخي، يکي از خلفاي ‏فاطمي در مصر، ماموراني به عسقلان (بين مصر و شام) فرستاد و سري را برايش آوردند و گفت که سر حسين‏ «ع‏» است.آن را به مصر آوردند و در محلي که الآن به نام مشهد يا مسجد راس الحسين معروف است دفن کردند.مردم مصر به اين محل علاقه نشان‏ مي‏دهند و زن و مرد دسته دسته به زيارت آن مي‏روند و مراسم دعا و تضرع در آنجا مي‏گيرند.البته در اين که آن سر، سر امام حسين‏ «ع‏» بوده، ترديد وجود دارد.[3] اين مسجد، اکنون نيز در قاهره وجود دارد، محل تجمع و مرکز محافل ديني و قرآني، بويژه در شبهاي‏ ماه رمضان است و در ميلاد امام حسين‏ «ع‏» هزاران نفر آنجا گرد مي‏آيند و حتي دست‏ توسل به سوي خداي حسين‏ «ع‏» دراز کرده و به برکت آن مکان، بيماران و گرفتاران شفا و نجات مي‏يابند.



پی نوشتها: 
[1] آثار البلاد و اخبار العباد، قزويني، ص 278 (چاپ امير کبير). 
[2] اعيان الشيعه، ج 1، ص 627. 
[3] همان. 
 



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 17 مرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی

 به نقل مردي از قبيله بني اسد، پس از آنکه حسين بن علي‏ «ع‏» و اصحابش شهيد شدند و سپاه کوفه از کربلا کوچ کرد، هر شب شيري از سمت قبله مي‏آمد و به قتلگاه کشتگان‏ مي‏رفت و بامدادان بر مي‏گشت.يک شب ماند تا ببيند قصه چيست.ديد آن شير، بر جسد امام حسين‏ «ع‏» نزديک مي‏شد و حالت گريه و ناله داشت و چهره خود را بر آن جسد مي‏ماليد.[1] بر اساس همين نقل نيز، در مراسم شبيه خواني و تعزيه کربلا، کسي در پوست ‏شير مي‏رود و در ميدان نبرد حاضر مي‏شود و پس از آنکه سيد الشهدا کشته مي‏شود خودرا به بالين پيکر او مي‏رساند و بر نعش امام حسين‏ «ع‏» مي‏گريد و اين صحنه، سبب تاثر و گريه تماشاگران تعزيه مي‏شود.


پی نوشتها: 
[1] ناسخ التواريخ، (جلد امام حسين)، ج 4، ص 23. 



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 17 مرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی

 رجعت امام حسين ( عليه السلام )

اعتقاد به رجعت، يكي از ويژگيهاي مكتب اهل بيت و تشيع است كه برخاسته از آيه هاي نوراني قرآن مجيد و احاديث ائمه معصومين عليهم السلام مي باشد . طبق اين اعتقاد، خداوند متعال انبيا و جانشينان آنان و پيامبر اكرم و ائمه اطهار عليهم السلام را با گروهي از مومنان و پاكان و برخي از ستمگران و جنايتكاران مخصوصا ظلم كنندگان به حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها و سيد الشهدا عليه السلام را پس از مرگ دوباره قبل از روز قيامت زنده مي كند و به اين دنيا بر مي گرداند تا بندگان شايسته خداوند و مومنين از اين ستمگران كه دشمنان خداوند مي باشند پيش از عذابي كه در آخرت بر اياشان مهيا شده در همين دنيا انتقام بگيرند. 



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی

بعد از وارد شدن به صفحه دانلود به پایین صفحه رفته و روی دانلود معمولی کلید کنید تا فایل دانلود بشود 

              با تشکر

تصاویری از محرم سال 91 به همراه با صوت ملا هادی الحیدری

 


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی

 جارى چون فرات جاويد چون عاشورا 

  آنچه در كربلا، در عاشوراى سال 61 ق. اتفاق افتاد، گرچه بظاهر يك حادثه مى‏نمود، اما حماسه‏اى عظيم و تكان دهنده بود كه وجدانهاى خفته را بيدار كرد و خون رشادت و آگاهى و حماسه، در رگهاى امت اسلامى دوانيد. 
عاشوراى حسينى، به مكتبى تبديل شد كه ستمديدگان را بر ضد ظلم، مى‏شوراند و پيروان مكتب شهادت را به مقابله با سلطه‏هاى غير دينى و ضد دينى بر مى‏انگيخت. 
از اين رو، امامان شيعه، به عنوان يك «خط احياگر»و برنامه‏اى بسيج كننده، روى حادثه كربلا تاكيد داشتند و همواره مى‏كوشيدند كه آن را زنده و سازنده نگه دارند. اين خط مشى، هم يك برنامه مستقل الهام‏دهنده و تربيتى بود، هم نوعى مقابله با «سياست‏سكوت‏» و «خط منزوى‏سازى‏» كه از سوى قدرتهاى حاكم اعمال مى‏شد. 



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی

 نامهاي شهر عشق   - پيشينه تاريخي كربلا 

   كربلا ، با نامهاي زيادي ناميده شده كه به بيش از بيست اسم مي رسد : 
1-كربلا ، كلمه اي كه اسم هيچ مكاني در شهرت وقداست به پايش نمي رسد و در تفسير اين كلمة كمال آفرين چه حرفها كه گفته نشده است ؟!: 
 الف : بعضي معتقدند ريشة كربلا  ازكلمة ‹‹ كربله ›› گرفته شده وكربله يعني  به سستي گام برداشتن ،  يا سست شدن گامها وعربها زماني كه بخواهند از بي حال وبا كسالت راه رفتن كسي حكايت كنند ، مي گويند : جاد يمشي مكربلا ، يعني فلاني آمد درحالي كه به سستي گام برمي داشت ، 1  توگوئي سرزمين كربلا چنان بوده است كه هركسي كه به آنجا مي رسيد احساس خاصي برايش دست مي داد و گامهايش سست مي شد ، چنان كه كميت قلم تا به ساحت مقدس كربلا مي رسد مي لنگد و خود را  مي بازد . 



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی

 قربانگاه عاشقان و فرات، آب حيات

    درمسلخ عشق جزنكو را نكشند  ***   روبه صفتان زشت خورا نكشند 
 گرعاشق صادقي زمردن مهراس   ***    مردار بود هرآن كه او را نكشند     

   كربلا مسلخ عشق وقربانگاه عاشقان ومشهد شهدا است ، بزرگ شهيداني كه هيچ شهيدي درعظمت وبزرگواري به پايشان نمي رسد ، اين سخن را درحق حريم حماسه ها ودرفضل تربت پاك كربلا ، وآن ستايش را درحق شهيدان عاشق وبي نظير نينوا ، مولاي پارسايان ، امير مؤمنان علي عليه السلام فرموده است . 
 واين پيشگوئي را پيشواي پاكدلان زماني فرمود كه گرفتار جنگ صفين بود و ميان جنگ صفين وحماسة‌  عاشورا بيش از بيست سال فاصله است . 



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی

  عشق به سيدالشهدا

ستمگران و حكام‏جور و پيروان باطل، وقتى با يك فكر و ايمان و گرايش معنوى‏نتوانند مبارزه و مقابله كنند، به مظاهر و نمودها و سمبلهاى آن تفكر و باور حمله مى‏كنند. 
در ماجراى كربلاى‏حسين عليه‏السلام و عشق به سيدالشهدا نيز چنين بود. 
شورشهادت طلبى را كه در سايه محبت به اهلبيت و عشق به امام حسين عليه السلام پيدا مى‏شد و در تجمع بر قبر آن حضرت و عزادارى بر سر خاك آن سالار شهيدان تجلى مى‏كرد، مى‏خواستند با محدود كردن مردم و فشارها و تضييقات و تخريب قبر مطهر و ممنوع ساختن زيارت،از بين ببرند و اين شعله را خاموش سازند.غافل بودند كه آن جلوگيريها از زيارت و آن تخريبها و اهانتها نسبت به مزار شريف امام،آن شوق را مشتعل‏تر مى‏كند.ايجاد فراق وجدايى،محبت و اشتياق را مى‏افزايد. 
شيخ طوسى در( امالى )نقل كرده است: 



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 14 مرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی

سلام خدمت دوستان عزیز جهت دانلود فایل بر روی اسم کلید کرده و به صفحه دانلود راهنمایی میشوید و برای دانلود معمولی پایین صفحه نوشته شده و بر روی ان کلید کرده تا دانلود شود.

                              با تشکر

عزیز الفیصلی1

عزیز الفیصلی 2



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ شنبه 12 مرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی

 صداي پاي عشق 

  زين سبب تنگ شد جهان بزرگ  ***  كه جهان  تنگ بود و مرد  سترگ 

 اما عشق ، حضرت ابوالشهداء حسين بن علي (ع) را عصر خاصي كه سهل است تما تاريخ نيز تنگ وكوچك است ، اوابر مردي بود كه غريب زيست وغريبانه نيز شهيد شد وهنوز هم كه هنوز است تاريخ حق اورا اداء نكرده است . 
 او اززمين وزمان بزرگ تر بود نه تنها از عصر و روزگارش جلوتر مي رفت ؛ بكله از فردا هاي دوردست نيز فراتر بود ، حسين (ع) حتي درزمان رسول اسلام (ص) نيز غريب بود وبا رحلت آن حضرت اين غربت صد چندان شد . 
 چند صباحي از رحلت جانگداز جدش نگذشته بودكه مادرش صديقة طاهره (س) شهيد شد وحسين (ع) كه آن روزها كودكي 8-7 ساله بود داغ مادر دلش را گداخت وپس از مادر ، امام حسين (ع) وبرادر بزرگوارش امام حسن 



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ شنبه 12 مرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی

 آمار نهضت کربلا (2)

نقش آمار در ارائه سیمای روشن‏تر از هر موضوع و حادثه،غیر قابل انکار است.لیکن‏در حادثه کربلا و مسائل قبل و بعد از آن،با توجه به اختلاف نقلها و منابع،نمی‏توان در بسیاری از جهات،آمار دقیق و مورد اتفاق ذکر کرد و آنچه نقل شده،گاهی تفاوتهای‏بسیاری با هم دارد.در عین حال بعضی از مطالب آماری،حادثه کربلا را گویاتر می‏سازد.
به همین دلیل به ذکر نمونه‏هایی از ارقام و آمار می‏پردازیم: (1) مدت قیام امام حسین‏«ع‏»از روز امتناع از بیعت‏با یزید،تا روز عاشورا 175 روزطول کشید:12 روز در مدینه،4 ماه و 10 روز در مکه،23 روز بین راه مکه تا کربلا و8 روز در کربلا(2 تا 10 محرم).



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ شنبه 12 مرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی

 شب عطش

هفت روز است که زمین را آفریده‏اند . هفت روز است که زمین را شخم می‏زنیم . همه گندم‏های ممنوعه را کاشتیم و جاودانگی نرویید . 
همه دانه‏های پنهان در جیب‏هایمان را کاشتیم و میوه نهال هیچ کدامشان طعم سیب نیمه کاره را نداد . غروب هفتم است . غروبی که فهمیده‏ایم این خاک «موات‏» است و این زمین مرده استعداد رویش هیچ چیز را ندارد . 
امشب، هفتمین شب است . شب نا امیدی از خاک . شب دل بستن به آب! و خبر ساده و کوتاه است: «آب را بسته‏اند!» 



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ شنبه 12 مرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی

 آنتوان بارا 
اشاره
رود خوني كه از شهيدان كربلا بر صحراي طف جاري شد، فرات حقيقتي گشت كه جرعه نوشان عزت و آزادگي را ازهر مذهب و مسلك و هر دين و آيين به قدر تشنگي سيراب كرد. در اين مسير از نخستين مسيحي حق جويي كه روياروي يزيد در كاخ سبز بر او شوريد تا در عصر ما، كم نيستند مسيحياني چون «جرجي زيدان»، «جرج جرداق» و دهها مسيحي حق جوي ديگر كه حقيقت ناب همه اديان راستين را در «اهل بيت پاك پيامبر(ص)»، در «محراب شهادت علي(ع)» و در «صحراي خونين كربلا» يافته اند و در اين باره آثاري پديد آورده اند.



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ جمعه 11 مرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی

8 ذي الحجه سال 60 ه. ق؛ يوم الترويه؛ حرکت امام حسين (ع) از مکه به سوي کوفه 
سرانجام حسين (ع) در روز چهارشنبه، مصادف با هشتم ماه ذي الحجه سال شصت از مکه به عزم کوفه حرکت کرد. 
حرکت حسين (ع) درست مصادف با روزي بود که در آن مسلم به شهادت رسيد. ابو جعفر، محمّد بن جرير طبري امامي در کتاب «دلايل الامامة» از ابو محمّد سفيان بن وکيع، از پدرش وکيع، از اعمش از ابو محمّد واقدي و زرارة بن خلج نقل کرده است که گفتند: «قبل از آنکه حسين (ع) بخواهد به سمت عراق حرکت کند، به ديدنش رفتيم و اورا از وضعيت مردم کوفه آگاه کرديم و متذکر شديم که قلب کوفيان با توست. امّا شمشيرشان عليه توست. بنابر اين بهتر آن است که از رفتن به کوفه خودداري کنيد و همين جا بمانيد!»



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ جمعه 11 مرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی

 به نام خدا 
امامت همچنان كه از کلام خداوند تبارک و تعالی بر مى آيد منصبى است كه به برخى از انبياء، ازجمله ابراهيم((عليه السلام))، اعطا شده است و آن مقام سرپرستى و اداره جامعه است كه در قرآن كريم از آن به ولي نيز تعبير شده است. روشن است كه امامت دراين موارد شأنى اضافه بر شأن نبوت است كه در اثر پايدارى و صبر در مقابل ابتلائات و آزمايش هاى الهى براى آنان حاصل مى شد. همچنان كه درباره ابراهيم((عليه السلام)) آمده است:
و اذا ابتلی ابراهيم ربّه بكلمات فاتمهن قال انى جاعلك للناس اماما ً)سوره بقره ایه 124)
به خاطر آوريد هنگامى كه خداوند، ابراهيم را با وسايل گوناگونى آزمود. و او به خوبى از عهده اين آزمايشها برآمد. خداوند به او فرمود: «من تو را امام و پيشواى مردم قرار دادم!» 



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 8 مرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی

 امام حسین علیه السلام بناى قیام خود را بر فداکارى در راه حق گذاشت و از همان آغاز این حقیقت را اعلام کرد و پیوسته بر آن تاکید نمود، چنانکه در وصیتنامه خود به محمد بن حنفیه چنین نوشت:

همانا من به منظور تباهگرى و خودخواهى، و فساد و ستمگرى قیام نکرده ام، و تنها براى اصلاح امت جدم محمد صلى الله علیه و آله قیام کرده ام. من مى خواهم به خوبى ها سفارش و از زشتى ها جلوگیرى کنم، و به سیره جدم محمد صلى الله علیه و آله و سیره پدرم على بن ابى طالب علیه السلام رفتار کنم. پس هر که مرا و هدف مرا به حق و راستى پذیرا شود و در این راه فداکارى نماید، البته خداند به حق و راستى سزاوارتر است، و هر که راه مرا نپذیرد و مرا تنها گذارد، من به تنهایى با صبر و استقامت راه خود را پیش خواهم برد تا خداوند میان من و این چنین مردمان به حق داوریکند و میان من و آنان حکم نماید که او بهترین حاکمان است.



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 6 مرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی

 درباره ي علم امام (عليه السلام)

مقاله ای از مرحوم علّامه طباطبائی  (ره)


سؤال : آيا حضرت سيّدالشهداء(ع) در مسافرتی که از مکّه به سوی کوفه می‌کرد، می‌دانست که شهيد خواهد شد يا نه؟
و به عبارت ديگر : آيا آن حضرت به قصد شهادت رهسپار عراق شد يا به قصد تشکيل يک حکومت عادلانة صد در صد اسلامی؟
جواب : سيّدالشهداء(ع) ـ به عقيدة شيعة اماميّه ـ امام مفترَض الطّاعه، و سوّمين جانشين از جانشينان پيغمبر اکرم(ص)، و صاحب ولايت کلّيّه می‌باشد.
و علم امام(ع) به اعيان خارجيّه و حوادث و وقايع ـ طبق آنچه از ادلّة نقليّه و براهين عقليّه در می‌آيد ـ دو قسم و از دو راه است :



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 6 مرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی

 یکی از مهم ترین اسباب بقا و رشد تشیع، عاشورا و حماسه ی قیام حضرت سیدالشهدا امام حسین علیه السلام است. وجود عوامل عقلانی و احساسی در این حادثه، هم باعث استواری شیعیان بر مذهب شان است و هم موجب گرایش پیروان دیگر مذاهب و ادیان به تشیع.

از سوی دیگر، واقعه ی عاشورا، پرده از ماهیت افرادی برمی دارد که در لباس دین و به نام خلافت خاتم المرسلین صلوات الله علیه وآله، سودای قدرت را در سرمی پروراندند. کسانی که با تکیه بر ابزارهای گوناگون، تا جایی که توانستند، اسلام را دچار انحراف نمودند و تعالیم آن را مطابق تمایلات خود، تغییر دادند.
هرقدر عظمت و تاثیرگذاری حادثه ی عاشورا، جلوه ی بیشتری می یابد، تلاش افزون تری در مخالفت با آن نمودار می گردد. این تلاش ها در قالب مطالبی مانند خرافه خواندن عزاداری و اعتقاد شیعیان درمورد حضرت سیدالشهدا علیه السلام، شیعیان را عامل شهادت ایشان دانستن، تبرئه ی خلیفه ی وقت یزید بن معاویه، معرفی انگیزه های غیر الهی در نهضت عاشورا و… .



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 6 مرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی

 جلوه هاي رفتاري امام حسين (ع) در عرصه ي مديريت (بخش اول)
يکي از مؤلفه هاي قابل توجّه امام حسين در تعميق و استحکام نهضت، که خود در مديريت اثر بخش حائز اهميت است، ميزان تأثيرگذاري و ثمردهي عملکردهاست. في المثل، يکي از توصيه هاي ولايي امام به «مسلم بن عقيل» (ع) قبل از حرکت آن سفير به کوفه اين بوده است که: منزل متنفذترين شيعيان کوفه را، قرارگاه نهضت قرار دهد. 
مقدمه
يکي از مصاديق عزّت و افتخار و متغير تأثيرگذار در تنظيم و استحکام ساختار روابط انساني و نوسازي جامعه بر اساس الگوي علوى، مديريت مکتبي است.



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ جمعه 4 مرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی

 عن فاطمة بنت رسول الله صلى الله عليه وسلم قالت خرج علينا رسول الله صلى الله عليه وسلم عشية عرفة فقال إن الله تعالى باهى بكم وغفر لكم عامة ولعلي خاصة وإني رسول الله إليكم غير محاب لقرابتي هذا جبريل يخبرني أن السعيد حق السعيد من أحب عليا في حياته وبعد موته وأن الشقي كل الشقي من أبغض عليا في حياته وبعد موته.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 3 مرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی

 خطبه : 237

و من خطبة له ع
فَاعْمَلُوا وَ اءَنْتُمْ فِي نَفَسِ الْبَقاءِ، وَ الصُّحُفُ مَنْشُورَةٌ، وَ التَّوْبَةُ مَبْسُوطَةٌ، وَ الْمُدْبِرُ يُدْعَى ، وَ الْمُسِي ءُ يُرْجَى ، قَبْلَ اءَنْ يَخْمُدَ الْعَمَلُ، وَ يَنْقَطِعَ الْمَهَلُ، وَ يَنْقَضِيَ الْاءَجَلُ، وَ يُسَدَّ بابُ التَّوْبَةِ، وَ تَصْعَدَ الْمَلائِكَةُ.
فَاءَخَذَ امْرُؤٌ مِنْ نَفْسِهِ لِنَفْسِهِ، وَ اءَخَذَ مِنْ حَيٍّ، لِمَيِّتٍ، وَ مِنْ فانٍ لِباقٍ، وَ مِنْ ذاهِبٍ لِدائِمٍ، امْرُؤٌ خافَ اللَّهَ وَ هُوَ مُعَمَّرٌ إِلى اءَجَلِهِ، وَ مَنْظُورٌ إِلى عَمَلِهِ، امْرُؤٌ اءَلْجَمَ نَفْسَهُ بِلِجامِها، وَ زَمَّها بِزِمامِها، فَاءَمْسَكَها بِلِجامِها عَنْ مَعاصِي اللَّهِ، وَ قادَها بِزِمامِها إِلى طاعَةِ اللَّهِ.



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 3 مرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی

  كلام : 236

و من كلام له ع اقتص فيه ذكر ما كان منه بعد هجرة النبي ص ثم لحاقه به :
فَجَعَلْتُ اءَتْبَعُ مَاءْخَذَ رَسُولِ اللَّهِ ص فَاءَطَأُ ذِكْرَهُ حَتَّى انْتَهَيْتُ إِلَى الْعَرْجِ
قال السيد الشريف رضي الله عنه في كلام طويل قوله ع :
فاءطاء ذكره من الكلام الذي رمى به إ لى غايتي الا يجاز و الفصاحة اءراد اءني كنت اءعطى خبره ، ص من بدء خروجي إ لى اءن انتهيت إ لى هذا الموضع ، فكنى عن ذلك بهذه الكناية العجيبة .

 



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 3 مرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی

 بلوغ درلغت به معنی رسیدگی و پختگی است . باتوجه به تعریف سلامت، بلوغ درابعاد جسمانی، روانی عاطفی، معنوی و اجتماعی و درسنین نوجوانی پی ریزی می شود.

 

امروزه سلامت نوجوانان به عنوان مطلبی مستقل مطرح می گردد؛ این امر مخصوصاً از کنفرانس بین المللی جمعیت و توسعه – قاهره 1994 (ICPD ) به بعد مورد تاکید ویژه ای قرار گرفته است و هر روز مطلب جدیدی در مورد آن نتوشته و گفته می شود. شایان ذکر است که برطبق تعریف نوجوانی سنین بین ده تا نوزده سال را شامل می شود. 



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 3 مرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی

 * حدود 5/2 ميليون نفر بيمار مبتلا به ام‌اس در جهان وجود دارد.
* ختنه از بروز عفونت‌هاي ادراري در پسربچه‌ها جلوگيري مي‌کند.
* کنجد، کلسترول را کاهش مي‌دهد.
* خوردن نوشيدني‌هاي داغ در ليوان‌هاي يک‌بار مصرف موجب افسردگي مي‌شود.
* تک فرزند شدن خانواده‌ها، رشد کودکان را تهديد مي‌کند.
* گل‌وگياه روند بهبود بيماران جراحي شده را تسريع مي‌کند.
* خواب، قدرت ايمني بدن را زياد مي‌کند.
* زنان خانه‌دار تقريباً 60 ساعت در هفته کار مي‌کنند.



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 3 مرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی

 رژیم غذائی مناسب برای بانوان در سنینعضو کالج بین المللی جراحان

در شماره پیش یادآور شدیم که رژیم غذائی مناسب از خطر بیماری قلب می کاهد اما چگونه و چه باید کرد؟

اگر قبلا اقدام کرده اید، چه بهتر; و اگر نکرده اید از هم اکنون شروع به خوردن غذای کم چربی و پرفیبر (الیاف دار) نمائید که اساس آن میوه و سبزی، نان کامل، حبوب و فرآورده های شیری کم چرب است . 
مبارزه با افزایش وزن: پس از یائسگی، افزودن وزن آسان و کم کردن آن دشوار است . 



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 3 مرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی