موکب باب الحوائج شهر حر
تصاویری از محرم و مراسمات مذهبی/,دانلود کليپ بازيگر از شبيه شهر حر,دانلود کليپ فيلم از شبيه شهر حر,دانلود زيباي از شبيه شهر حر

 همان‌گونه که گذشت، درباره روابط دختر و پسر در ايران اطلاعات چندان روشني وجود ندارد و اين امر معلول فقدان تحقيقات بسنده در اين موضوع مي‌باشد. از طرف ديگر رعايت نشدن استانداردهاي پژوهش، يافته‌هاي برخي پژوهش‌ها را نيز بي‌اعتبار مي‌کند.
در گزارش محرمانه‌اي که يکي از سازمان‌ها منتشر کرده است، ادعا مي‌شود که حدود 55 درصد از جوانان مورد مطالعه، با جنس مخالف خود رابطه داشته‌اند. (مراد از رابطه، روابط صميمانه قبل از ازدواج است که صبغه جنسي دارد)، بيش از 61 درصد به پايان بخشيدن به روابط خود تمايلي نداشته‌اند. روابط جنسي حدود 24درصد آنان، به آميزش جنسي منجر شده است و 16 درصد از افراد اين گروه به حاملگي بعد از آميزش اشاره کرده‌‌اند. 



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ جمعه 31 خرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی

 در بررسي عوامل ايجاد و يا افزايش روابط دختر و پسر در ايران، مي‌‌توان به برخي زمينه‌ها و عواملي اشاره کرد که در افزايش و يا ايجاد برخي آسيب‌هاي اجتماعي ديگر مانند طلاق نيز مؤثر هستند. عوامل به دو سطح خرد و کلان تقسيم مي‌شود، در سطح خرد، ويژگي‌هاي پسران و دختراني تبيين مي‌گردد که بيشتر درگير روابط دختر و پسر هستند و در سطح کلان به عوامل ساختاري و تغييرات اجتماعي که زمينه‌ساز ايجاد و افزايش الگوهاي جديد روابط دختر و پسر هستند مورد بررسي قرار مي‌گيرد. 



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ جمعه 31 خرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی

 1- توسعه و ترويج هنجارشکني دينى: از آن‌جا که اديان الهي و به خصوص دين مبين اسلام، آموزه‌هاي روشن و کنترل‌گري در مورد روابط ميان محرم و نامحرم و همچنين روابط دختر و پسر دارند، داشتن چنين روابطى، هنجارشکني آگاهانه در برابر احکام و آموزه‌هاي دينى خواهد بود و در نتيجه عادت و انگيزه افراد را به زيرپا گذاشتن ساير آموزه‌هاي دينى را افزايش خواهد داد. 



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ جمعه 31 خرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی

  به نقل علامه سروى از يسع بن حمزه، مردى شرفياب محضر امام‏ على بن‏ موسى‏الرضا عليه  السلام شد و پس از ايراد كلمه ألسَّلامُ عَلَيْكَ يَابْنَ رَسُولِ‏اللَّه، گفت: من مردى باشم از دوستانِ شما و دوستانِ پدران شما كه از حجّ‏ برگشته‏ام وخرج سفرم تمام شده، كه حتّى هزينه طىّ مرحله‏اى را تا مرحله‏ ديگر ندارم، پس در صورتى كه صلاح بدانيد خرج سفر مرا تا رسيدن به ‏محل سكونَتَم مرحمت كنيد و چون من خود متنعِّم به نعمت الهى و داراى‏تمكُّنِ مالى مى‏باشم، هنگامى كه به شهر و ديار خود رسيدم، آنچه را به من ‏دهيد براى شما صدقه خواهم داد، زيرا من خود اهل صدقه نيستم.



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 29 خرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی

  بعد از واقعه غدير خم در روز هجدهم ماه ذى‏الحجّه سال دهم‏هجرى كه (طبق شرح منقول و مندرج در ده‏ها و ده‏ها كتاب اختصاصى وصدها كتاب تفسير، حديث، تاريخ، كلام و غيره) در سرِ دست گرفتنِ ‏پيامبر على را در برابر حدود صد و بيست هزار نفر مسلمانِ از حجّ برگشته‏ و معرفى او را به مقام خلافت و واجب ‏الاطاعه بودنِ بعد از خود خلاصه ‏مى‏شود، اين موضوع زبان به زبان و گوش به گوش در سراسرِ مناطق ‏گسترده مسلمان نشين پخش شد و دوست و دشمن از آن باخبر شدند.



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 29 خرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی

 شيخ صدوق از امام صادق عليه  السلام  روايت نموده كه حارث اعور به امام‏ اميرمؤمنان عليه  السلام  عرض كرد: يااميرالمؤمنين! واللَّه من شمارا دوست مى‏دارم.

حضرت فرمود: اى حارث! اكنون كه مرا دوست دارى پس با من‏ مخاصمه و دشمنى مكن،
و با من بازى مكن



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 29 خرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی

 علامه كشّى رجال‏شناس به نقل از صفوان بن مهران جمّال (يكى از اصحاب امام ابوالحسن موسى بن جعفر عليه  السلام  و شتربان بود كه شتران خود را جهت حمل و نقل بار و مسافر كرايه مى‏داد) آورده است كه گفت: وارد محضر امام ابوالحسن عليه  السلام  شدم، پس به من فرمود: اى صفوان! كارهاى توهمه ‏نيكو و پسنديده است، جز يك كارَت!

گفتم: قربانت شوم! كدام كار؟



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 29 خرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی

 «نشانه‏هاي ظهور» عبارت است از آن دسته از رخدادها که بر اساس پيش‏بيني معصومين‏عليهم السلام، قبل و يا در آستانه ظهور حضرت مهدي‏عليه السلام پديد مي‏آيد و تحقّق هر يک از آن نشانه‏ها نويدي از نزديک‏تر شدن آن قيام جهاني است؛ به گونه‏اي که با تحقق مجموعه رخدادهاي پيشگويي شده و به دنبال آخرين نشانه ظهور، حضرت مهدي‏عليه السلام قيام خواهد کرد.
از آنجايي که در منابع ديني، قيام حضرت مهدي‏عليه السلام، به عنوان يکي از نشانه‏هاي برپايي قيامت شمرده شده است؛ پاره‏اي از نشانه‏هاي ظهور به عنوان نشانه‏هاي قيامت نيز شمرده مي‏شود. (اشراط الساعة)



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 20 خرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی

 و آنچنان است كه عالم جليل شيخ ابراهيم كفعمى در كتاب بلد الأمين و در كتاب الجُنّة الواقيه كه معروف است به مصباح كفعمى ذكر نموده است كه در همه مشاهد شريفه خوانده شود و در كتاب ثانى گفته كه چون خواستى داخل شوى بر پيغمبر(صلى الله عليه وآله) يعنى در مسجد شريف آن جناب يا در يكى از مشاهد ائمّه(عليهم السلام)پس بگو:



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 19 خرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی

 وي يکي از شخصيتهايي بود که امام حسين عليه‏السلام را از ادامه‏ي سفر به عراق نهي مي‏کرد.
روزي عبيدالله بن عباس خدمت امام حسين عليه‏السلام رسيد و مسايل سياسي روز را و جنايات يزيد و سفاکي و کشتار خونين دودمان بني‏اميه را يادآور شد و گفت: اينها به دو کودک من رحم نکردند و آن دو را سر بريدند و سپس گريست،



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 19 خرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی

 وي کسي است که سيدالشهداء عليه‏السلام از او ياري خواست، اما توفيق همراه شدن در کاروان کربلا را نيافت و امام را ياري نکرد. امام در منزلگاه قصر بني‏مقاتل، خيمه‏ي او را ديد، حجاج بن مسروق را فرستاد تا او را دعوت کند تا به اردوي امام بپيوندد و ياريش کند. وي بهانه آورد که از کوفه به اين خاطر بيرون آمدم که با حسين نباشم، چون در کوفه ياوري براي او نيست. پاسخ او را که به امام گفتند، 



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 19 خرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی

 و شيخ شهيد(قدس سره) در كتاب دروس اكثر آن را در ضمن چهارده عدد ذكر نموده، و علاّمه مجلسى(رحمه الله) در تحفه در هفده عدد ذكر نموده، و شيخ مرحوم ثقة الإسلام نورى در كتاب تحيّة الزّائر كه آخرين تأليف آن مرحوم بود و به دست حقير خاتمه آن ختم شد زياده بر چهل گردانيده، و ما به جهت آن كه اين مجموعه را جامع كنيم، جمع كنيم بين تمام آن ها ولكن به جهت اختصار ادلّه آن ها را ذكر نمى كنيم مگر بعضى از آن ها را به طور مختصر:
اوّل: از آداب غسل كردن پيش از بيرون رفتن براى سفر زيارت;



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 19 خرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی

  اندر آنجا که باطل امير است اندر آنجا که حق سر به زير است

اندر آنجا که دين و مروت پايمال و زبون و اسير است
راستي زندگي ناگوار است مرگ، بالاترين افتخار است
زان شهيد سر از دست داده زان فداکار در خون فتاده
جاودان آيد اين بانگ پر شور «لا اري الموت الا سعاده‏»
آري!آزادمردان بکوشند بر ستمگر چون طوفان خروشند[1] .



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ شنبه 18 خرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی

 آيا ياري کننده‏اي هست؟فرياد استغاثه و ياريخواهي امام حسين‏ «ع‏» در روز عاشورا پس از شهادت همه ياران، فرزندان و خويشاوندان است.چون دشمن قصد حمله به ‏خيمه‏هاي اهل بيت را داشت و صداي آنان به گريه و فغان بلند بود، امام حسين‏ «ع‏» اينگونه ‏استغاثه کرد، شايد غيرت شنوندگان را برانگيزد تا مانع هجوم لشکريان به حريم حرم‏ شوند.
نداي‏ «هل من ناصر» حسين‏ «ع‏» هنوز و هميشه در گوش تاريخ طنين انداز است و وجدانهاي بيدار و همه آزادگان را به مقاومت در برابر ستم فرا مي‏خواند و به نصرت دين‏خدا و ياري ولي خدا مي‏طلبد.کسي که نداي نصرت خواهي و «استنصار» حجت‏ خدا رابشنود ولي پاسخ ندهد، اهل دوزخ است.امام حسين‏ «ع‏» در مسير کوفه به دو نفر برخورد و پس از گفتگو وقتي از آنان دعوت به ياري کرد، آنان کهنسالي و قرضهاي خود را بهانه ‏آوردند تا همراه امام نشوند.حضرت فرمود: پس از منطقه دور شويد تا مرا نبينيد و صداي‏مرا نشنويد که به عذاب الهي گرفتار مي‏شويد: «فانطلقا فلا تسمعالي واعية و لا تريالي سوادافانه من سمع واعيتنا او راي سوادنا فلم يجبنا و لم يغثنا کان حقا علي الله عز و جل ان يکبه‏علي منخريه في النار».[1] .



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ شنبه 18 خرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی

 مراسم سنتي در عزاداري ايام عاشورا که عمدتا در شهرستان اردبيل برگزار مي‏شود وطشتهاي آب را در مساجد و حسينيه‏ها مي‏آورند و رمزي از «فرات‏» است. «... نشانه‏ها و مظاهري که نماينده محيط خاص است، مثل وجود طشت آب و چند ساقه گياه، به نشانه ‏رودخانه و نخلستان...»[1] اين نشان مي‏دهد که در تعزيه عاشورا، استفاده از سمبلها رواج ‏داشته و دارد.در توضيح بيشتر اين سنت مرسوم در اردبيل، در مطبوعات نوشتند: «اين ‏مراسم از سه روز مانده به محرم در مسجد جامع، مسجد اعظم و سپس در مساجد ديگراجرا مي‏شود.طشتها را بالاي سرها مي‏گيرند و مسجد را دور مي‏زنند، سپس در داخل آنها آب مي‏ريزند.مردم دست به طشت و آب آن مي‏زنند و نوعي بيعت با امام حسين‏ «ع‏» است و حمايت از عباس‏ «ع‏».آب طشتها را مردم در شيشه‏هايي براي شفا و تبرک برمي‏دارند. اين سنت از حادثه جوانمردانه آب دادن امام حسين‏ «ع‏» به سپاه حر در روز 27 ذيحجه ‏گرفته شده که آب مشکها را در طشتها ريختند و تمام لشکر حر و اسبان آنها را سيراب ‏کردند.اين سنت ‏سمبوليک، تاسي از اقدام سالار شهيدان است.»[2] به اين مراسم، «طشت‏گرداني‏» هم مي‏گويند.[3] .


پی نوشت ها :
[1] فصلنامه هنر، شماره 2، ص 163، مقاله‏ «پژوهشي در تعزيه‏».
[2] روزنامه‏ «رسالت‏» (3 / 4 / 72)، ص 5 گزارش‏ «شوق کربلا».
[3] گزارشي از اين مراسم در اردبيل، در کيهان (3 / 4 / 72)، ص 17 چاپ شده است.


نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 16 خرداد 1392برچسب:, توسط کاظم حجازی